“Je bent een krachtig persoon en dit mag je ook uitstralen!”
3 november 2020Sparen voor je pensioen als ondernemer: Wat je moet weten
28 maart 2023Jessica Meade, eigenaresse van Victory Taste
Foto: Paco Núñez
Jessica Meade is een startende ondernemer. Naast haar fulltime baan als front desk medewerker, bij het Bijlmer Parktheater, heeft zij haar eigen onderneming in authentieke Caribische cocktails.
Bijlmergevoel
In de jaren 90 is Jessica vanuit Curaçao naar Nederland gekomen. Amsterdam Zuidoost is al sinds die tijd het stadsdeel waar zij zich thuis voelt. De Bijlmer is voor haar een plek van verbinding en openheid. De multiculturele samenleving die hier is ontstaan, is wat de Bijlmer zo speciaal maakt. “Het maakt niet uit vanuit welk land je geëmigreerd bent, in de Bijlmer kom je jouw eigen mensen tegen en kan je overal de producten uit het land van herkomst vinden. Door mensen van een andere etniciteit wordt je welkom geheten. Het gevoel dat je er niet bij hoort of dat er anders naar je gekeken wordt, heerst hier niet. Dat is het Bijlmergevoel: welkom zijn.”
Ondernemen & nostalgie
Al 16 jaar is Jessica werkzaam als fulltime receptioniste. Hiervoor heeft zij diverse werkzaamheden gehad binnen verschillende branches. Zo heeft zij een achtergrond in onder andere elektrotechniek en administratie. Ook als ondernemer heeft zij verschillende dingen uitgeprobeerd, onder andere de verkoop van aloë vera producten en voedingssupplementen. Maar er miste wat. “Als ondernemer moet je in je product geloven. Iets wat een ander maakt, verkoop je niet met dezelfde energie als het product dat jij zelf gemaakt hebt.“
Opgegroeid in een huis waar Caribische lekkernijen zoals als ayaka’s, taarten, Piña Colada en Ponche Crema zelf werden gemaakt en recepten van generatie of generatie zijn doorgegeven, is het geen verrassing dat Jessica dit ook geleerd heeft. Speciaal voor feestjes en partijen werd zij gevraagd door familie en vrienden om cocktails te maken. Aangemoedigd en gestimuleerd door een goede vriendin, heeft zij op een indoor markt gestaan, waarbij producten van lokale ondernemers werden verkocht. Ze was meteen uitverkocht. “Ik had de smaak te pakken. Ik wist meteen dat dit was wat ik moest doen.”
Victory Taste
Het aanbod van Victory Taste bestaat uit Antilliaanse cocktails: Piña Colada, Poche Crèma, Fruit Punch en meer. Op aanvraag maakt Jessica ook veganistische varianten en zijn de dranken zonder alcohol te bestellen. Er zijn verschillende recepten en manieren om deze cocktails te maken maar Jessica houdt van het originele familie recept dat zij geleerd heeft. Er is geen feestje waar deze drankjes niet geserveerd worden. Het nostalgisch gevoel en de verbinding naar Curaçao en het Caribische gebied is waar haar klanten zo van houden. De smaak ligt dicht bij de essentie en het gevoel van vroeger. “Met een slok moet ik weer even denken aan een tante of een leuk kerst moment met mijn familie.” Ook voor mensen die niet uit de Antillen komen, geven de cocktails van Victory Taste voldoening. ”Klanten zeggen wel eens; jij maakt die lekkere Curaçaose Baileys.”
Het klantenbestand bestaat voornamelijk uit bewoners van Amsterdam Zuidoost. Met name via mond op mond reclame en door op events te staan, ontdekken nieuwe klanten Victory Taste. “Ik laat mensen altijd proeven als ik op events & marktjes sta. Meestal kopen klanten meer dan één fles.” Via haar persoonlijke facebook page en verzendlijst promoot en informeert Jessica haar huidige en potentiële klanten.
Benieuwd naar de producten van Jessica Meade, bestellingen kunnen op de Facebook en Instagram pagina van Victory Taste geplaatst worden.
De belangrijkste ondernemer les van Jessica:
De slogan en mantra die Jessica naleeft is ‘Always believe in yourself’. Een zin die ook op haar flessen en visitekaartjes staat. “Geloof in je jezelf en je product. Als je een doel hebt om te bereiken, kan de weg ernaar toe moeilijk zijn. Je gaat tegenslagen hebben. Je gaat willen stoppen. Maar dat moet je nooit doen. Blijf je dromen volgen en in jezelf geloven.”
De grootste tip die zij wilt meegeven aan startende ondernemers is het belang van onderzoek. Weten wat je gaat aanbieden qua product of service. “Maak en houdt het zo origineel mogelijk. Maak jouw manier van werken uniek, heb een betrouwbaar product en behoud vooral exclusiviteit.”